Genom enkäter och intervjuer har information insamlats från 71 föräldrar. Flertalet föräldrar anser att de ändrat sitt sätt att kommunicera med barnet och att detta lett till mer samspel med barnet och i flera fall också utveckling hos barnet. Föräldrarna tyckte att innehållet oftast var relevant och att det var mycket bra med en digital resurs som gick att använda när de hade tid. Samtidigt efterlyste nästan samtliga möjligheten att få kontakt med experter respektive med andra familjer i liknande situation. I diskussionen betonas vikten av fortsatt forskning då data saknas från familjer som inte fullföljt. Således behövs studier som fokuserar dessa familjer och hur digitala självmanövrerade insatser kan anpassas för att fungera.
Du hittar en längre sammanfattning, artikeln i fulltext och mer information om KomIgång online här: https://www.akktiv.se/…/foralder-till-barn-i-vantan-pa…/
Backman, E., Miniscalco, C., & Thunberg, G. (2024). Introducing a self-managed early communication resource for parents – A mixed methods feasibility study of the Swedish “ComAlong online.” Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 1–13. https://doi.org/10.1080/17483107.2024.2398606
För att ta reda på mer om vilka föräldrar som kommer igång på egen hand och vilka kommer inte gång samt vilket stöd som behövs för att de ska komma igång har datainsamlingar startat hösten 2024. Två examensarbeten i logopedi kommer att göras våren 2025.