Målgrupp
Logopeder, pedagoger, psykologer (eller annan lämplig utbildning) med god kunskap om och erfarenheter av att arbeta med barn som har kommunikationssvårigheter. KOMiTID-interventionen ska ledas av två personal varav en logoped.
Innehåll
KomiTid vägledarutbildning pågår under 3 dagar. På dag 1 och 2 rekommenderar vi att delta på plats, men det finns även möjlighet att delta digitalt. Dag 3 är på plats ca 1-2 månader senare. Mellan dag 2 och dag 3 förväntas du genomföra två uppgifter som redovisas i grupp.
Innehåll:
- Aktuell forskning avseende kommunikationsutveckling, AKK och tidig intervention.
- Genomgång av innehållet i föräldrautbildningen
- Genomgång av hemsida med material till föräldrautbildningen
- Övning i att vägleda föräldrar, förmedla kunskap i grupp och att leda gruppsamtal
Anmälan
Anmälan görs via Dart – specialistenhet för kommunikationsstöd och digital delaktighet.
Förberedelse
Nedan litteratur är obligatorisk att läsa innan vägledarutbildningen.
- EBH-rapport ”Tidiga kommunikations- och språkinsatser till förskolebarn inom habilitering” Sammanfattning, Rekommendationer och Uppdateringar på: http://habiliteringisverige.se/
- Fäldt, A., et al. (2020). ”“All of a sudden we noticed a difference at home too”: parents’ perception of a parent-focused early communication and AAC intervention for toddlers.” Augmentative and Alternative Communication: 1-12.
- Moorcroft, A., et al. (2019). ”“I’ve had a love-hate, I mean mostly hate relationship with these PODD books”: parent perceptions of how they and their child contributed to AAC rejection and abandonment.” Disability and Rehabilitation: Assistive Technology: 1-11.
- Romski, M. A., et al. (2011). ”Parent Perceptions of the Language Development of Toddlers With Developmental Delays Before and After Participation in Parent-Coached Language Interventions.” American journal of speech-language pathology 20(2): 111-118A.
- Warren, S. F. and N. C. Brady (2007). ”The role of maternal responsivity in the development of children with intellectual disabilities.” Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews 13(4): 330-338.
- Woods, J. J., et al. (2011). ”Collaborative consultation in natural environments: strategies to enhance family-centered supports and services.” LANGUAGE SPEECH AND HEARING SERVICES IN SCHOOLS 42(3): 379-392.
- O’Toole, C., et al. (2021). ”A Qualitative Evidence Synthesis of Parental Experiences and Perceptions of Parent-Child Interaction Therapy for Preschool Children With Communication Difficulties.” Journal of Speech, Language, and Hearing Research 64(8): 3159-3185.